1.
ОПИС ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
з розв’язання педагогічної проблеми, над якою
працює класний керівник
Тема
досвіду
|
Виховання загальнолюдських європейських
цінностей, формування активної життєвої позиції та розвиток лідерських
якостей в учнів
|
Автор
|
Штих
Оксана Іванівна
за
фахом вчитель англійської мови,
класний
керівник 8-Б класу
Харківської
загальноосвітньої школи
І-ІІІ
ступенів № 91
Харківської
міської ради Харківської області
педагогічний
досвід -25 років
досвід
класного керівника – 18 років
спеціаліст
І категорії
|
Сфера
застосування
|
Харківська
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 91
Харківської міської ради
Харківської області,
учні 5-8 класів
|
Актуальність
.
|
На сучасному
етапі розвитку України як демократичної європейської правової держави
важливими умовами є громадянська освіченість, компетентність, виховання
поваги до прав людини, толерантності, вміння знаходити компроміс. Необхідно,
щоб громадяни знали свої права та обов'язки, дотримувались закону, мислили
критично і незалежно. Отже ,мій досвід виховної роботи дає можливість учням самореалізуватися
саме у такому демократичному суспільстві, сприяє формуванню громадянської ,
державницької позиції та почуття власної гідності.
13
жовтня 2015 року Президент України Петро
Порошенко підписав наказ «Про Стратегію національно-патріотичного
виховання дітей та молоді на 2016 – 2020 роки». Один із напрямків реалізації
Стратегії національно-патріотичного виховання є розвиток міжнародної
співпраці з державами Європейського Союзу та іншими розвинутими державами,
які успішно впроваджують заходи у сфері національно-патріотичного виховання. Моя тема досвіду «Виховання загальнолюдських
європейських цінностей, формування активної життєвої позиції та розвиток
лідерських якостей в учнів» актуальна у контексті сучасних вимог до виховання
молодого покоління країни.
|
Наукові
концепції та теорії
|
«Якою
талановитою не була б людина, але якщо вона не вчиться на досвіді інших, то ніколи
не буде хорошим педагогом» В.О. Сухомлинський. Цілком і повністю погоджуюсь з
цими словами. Ознайомившись з багатим досвідом вітчизняних та зарубіжних
науковців та педагогів минулого та сучасності: китайського мислителя Конфуція,
радянських педагогів А. С. Макаренка, В. О. Сухомлинського, Ш.А. Амонашвілі,
українського професора І. Д. Беха, чеського
педагога-гуманіста Я.А. Коменського, англійського філософа і педагога Джона Локка,
німецького педагога А.В. Дистервега, італьянського педагога М. Монтесорі та
інших, за основу своєї виховної системи я вирішила взяти педагогічну спадщину
мудрого та талановитого педагога ХХ сторіччя
В.О.Сухомлинського та його гуманістичну теорію, де виховання дитини здійснюється
на основі загальнолюдських цінностей,
а також сучасну концепцію особистісно-орієнтованого виховання І. Д. Беха, за
якою формування в людини культури життєдіяльності дає можливість
продуктивно будувати своє повсякденне життя,правильно визначати його напрямки.
|
Основна
ідея
|
Виховання
сучасного молодого лідера - нового українця на основі національних та
європейських цінностей з активною життєвою позицією, з високою національною і
громадянською свідомістю, здатного самореалізуватися у сучасному суспільстві;
підтримка
учнів, яка мають організаторські здібності та розвиток в них лідерських якостей .
|
Технологія реалізації ідеї
|
Згідно з Концепцією національно-патріотичного виховання дітей та молоді
реалізація моєї виховної ідеї здійснюється через організацію позакласної та
позашкільної роботи з учнями для створення атмосфери, що сприятиме розвитку
громадянської позиції, причетності до європейських цінностей та європейського
громадянства шляхом участі у навчально - виховних програмах «Побудуємо Європу
в Україні», «Чи добре ти знаєш Європу» «Я- громадянин Європи» та залучення
учнів до роботи шкільного євроклубу.
Одним із шляхів реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання
є збільшення кількості дітей і молоді, які подорожують в інші регіони України
та до держав Європейського Союзу , залучення шкіл до участі у діючих
міжнародних навчальних програмах Європейського Союзу та Ради Європи з метою
отримання накопиченого на сьогодні досвіду на ниві європейської освіти. Завдяки
участі учнів мого класу у міжнародних освітніх проектах: eTwinning plus(європейська
спільнота шкіл), iEARN (найбільша
у світі освітня мережа), Європейські
школи за живу планету (екологічний проект WWF),
Євронестшкола (проект Європарламенту), «З двох зроби три» ( польський проект PNDM), «Демократія у школах та Школа демократії» (міжнародний
проекти Європейського центра Вергеланд при підтримці МОН України) та інших
ми мали змогу відвідати інші країни (Франція, м. Страсбург; Австрія, місця Ільміц
та Відень , Румунія, м. Бухарест, Польща, м. Кжишова) та прийняти участь в
цікавих освітніх тренінгах та семінарах.
Реалізовані нами проекти: «Історія мого міста», «Активні громадяни
Європи», «Познаємо друг друга краще», «Міжнародний календар свят», «Мій
іноземний друг», «Мій герой» , «Обмін різдвяними листівками», екологічний
проект «Якщо не я , тоді хто?», «Збережемо ріки разом», «Ні расизму в спорті».
Для реалізації моєї ідеї виховання я використовую
елементи педагогічних технологій:
-особистісно-орієнтовану технологію;
- технологію «Колективного творчого виховання»
(за І.П. Івановим);
- технологію превентивного виховання;
- інформаційно- комунікаційну технологію;
- технологію «Створення ситуації успіху» (за А.С
Бєлкіним);
- проектну технологію;
- інші інтерактивні та ігрові технології.
Виховання здійснюється за виховною моделлю «Я- європеєць».
|
Форми, методи, прийоми, засоби
|
Згідно з Основними орієнтирами виховання
учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів (наказ МОН України від
31.10.2011 №1243) відбувся перехід від «педагогіки заходів» до форм виховної
діяльності. В своїй виховній роботі я використовую традиційні
форми та інноваційні методи виховання:
Індивідуальні: співбесіди, консультації, відверті розмови, складання
індивідуальних програм саморозвитку, особисті творчі завдання, різні види
діагностування стану вихованості учнів, «щоденники особистих досягнень».
Групові або гурткові: екскурсії (екскурсії до Центру Європейської
Інформації, до центральної бібліотеки) походи, участь у різноманітних класних
конкурсах («Кращий учень класу», «Наша зірочка», шкільних конкурсах («Міс та Містер Толерантність»), участь у міжнародної
акції до Міжнародного Дня миру «Посади дерево заради миру»), вікторинах,
рольових іграх, творчих та соціальних проектах.
Коллективні класні збори, години спілкування «Як стати
щасливим», «Як жити в мирі з людьми», (інтелектуальна
гра «Евробінго», участь в міському брейн ринзі «Чи добре ти знаєш Європу»
Масові:
благодійні акції та акції милосердя( День спонтанного прояву доброти, концерт
в дитячому будинку, подарунки на День Святого Миколая діткам з дитячого будинку та пораненим в воєнному
шпиталі, Всеукраїнська просвітницька
акція «Євроавтобус»),
Іноваційні: Участь у реалізації шкільних, Всеукраїнських та
міжнародних проектах «HUMRA» з
прав людини, екологічному «Європейські школи за живу планету», з волонтерській діяльності.
Дуже часто я поєдную різні
форми: індивідуальні форми з груповими та масовими, подорожі, екскурсії.
Участь у міжнародних проектах eTwinning (проводження скайп конференцій, створення
презентацій та колажей , використання у своїй роботі
інформаційно-комунікаційних технологій),просвітницькі та психологічні
тренінги (тренінг з прав людини «Ні булінгу», «Розвиток волонтерського руху»).
Робота з батьками ( батьківські збори, залучення батьків до участі
в конкурсах та тренінгах. Дні колективного відпочинку)
Залучення до різних форм
діяльності пізнавального, оздоровчого, трудового, спортивного, ігрового,
культурного та екологічного характеру проходить у позакласний та позашкільний
час.
|
Результат
застосування
|
Результатом моєї виховної
роботи є перемоги моїх учнів: - перемога у Всеукраїнському конкурсі
«Побудуємо Європу в Україні», завдяки якій мої учні відвідали Європейський
Парламент та взяли участь у роботі
Євронестшколи, м. Страсбург,Франція(2013р.);
- виграли грант (230 євро) у міжнародному екологічному проекті «Європейські школи за живу планету»
з проектом нашого класу «Якщо не я, тоді хто?» (2013);
- відвідали тренінги у Австрії та Румунії (2014);
- отримали диплом І ступеня у
міжнародному конкурсі транскордонних ініціатив м. Люблин, Польща за проект
«Ні расизму у спорті» (2014);
- стали учасниками Літньої школи
з прав дитини в Албанії
(2015);
-наш клас став
учасником Всеукраїнського моніторингу «Голоси дітей», який проводить ГО
«Жіночий консорціум України»(2015)
|
Критерії
ефективності
|
Згідно з Основними орієнтирами
виховання учнів 1-11 класів критерієм ефективності виховної роботи є
гармонійне поєднання основних принципів виховання між собою. А якщо визначати
ефективність виховної системи в класі за наступними критеріями:
1. Психологічний клімат у
колективі.
2. Комфортність кожної дитини в
колективі.
3. Рівень вихованості учнів (за
ціннісними орієнтирами).
4. Рівень згуртованості
колективу.
5. Зміст діяльності, емоційна
насиченість.
6. Рівень залучення батьків,
громадських організації до спільної діяльності.
7. Образ класного колективу у
виховній системі школи.
Слід
відмітити, що за 3 роки навчально-виховної діяльності колектив учнів 8-Б
класу, після порівнянь результатів соціометричних досліджень, став більш
згуртованим, конфліктів в класі стало значно менше, діти стали більш
доброзичливими та ввічливими, навчились співпереживати та підтримувати один
одного. Вони переживають за долю країни, за суспільні справи. Якщо у 5 класі більшість
учнів були мало-активні, то через активну участь більшості класу в роботі
шкільного євроклубу 70% учнів бажають бути лідерами та мають активну життєву
позицію. Вони навчились відстоювати свої права, стали більш толерантнішими один
до одного. Завдяки участі у скайп конференціях з іншими українськими та європейськими школами мої
учні стали більш самовпевненішими, в них підвищилась мотивація до вивчення
іноземних мов. Вони навчились писати
конкурсні есе та заповнювати анкети на різні конкурси. Через участь у
міжнародному проекті “eTwinning” мої вихованці дізнались багато цікавого про
використання інформаційно- комунікаційних технологій та тепер вміють
приготовути чудові презентації. Не всі батьки учнів, але 35% із задоволенням
допомагають та разом із дітьми беруть участь в колективно творчих справах класу. Наш
клас тісно співпрацює з Центром Європейської Інформації м. Харкова при
проведенні круглих столів, інтелектуальних ігр, дебатів на європейську
тематику та ГО «Громадська
Альтернатива» в правовій освіті. Учні класу
активно приймають участь в
шкільних конкурсах, олімпіадах,проектах, вони – активні члени шкільного
самоврядування,шкільного євроклубу та правого клубу «Феміда».
|
Наукові
джерела
|
Список використаних джерел :
1. Стратегія національно-патріотичного виховання дітей та
молоді на 2016 — 2020 роки - Указ Президента
України від 13 жовтня 2015 року № 580/2015 - http://www.president.gov.ua/documents/5802015-19494
2. Концепція
національно-патріотичного виховання
дітей та молоді. - Наказ Міністерства
освіти і науки України від 16.06.2015 р. № 641 -
http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/47154/
3.Основні орієнтири виховання
учнів 1-11 класів: методичні рекомендації до впровадження в загальноосвітніх навчальних закладах.
–Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2012.
4. Бех І. Д. Особистісно-зорієнтоване виховання:
науков-метод. посібн./І.Бех.
–К.;ІВМН, 1998
5. «1000 + 1 ідея сучасної української школи» (Київ, 2011)
6. Сухомлинський В. О. Батьківська
педагогіка. – К.,1978.
7.Лактионова
Г. и др. Лидер будущего: новое видение стратегии и практика /Г.Лактионова, И.Зверева, Л.Старикова
//Практ. психологія та соц. робота. – 2002. – №3.
8.Енциклопедія
педагогічних технологій та інновацій. Х.: Вид. група «Основа», 2010.
9.Маслай
Г.С. Виховуємо громадянина //Пед.пошук. – 2000. – №2.
|
Висновки
.
|
Я дуже сподіваюсь, що мій
досвід та результати виховної роботи
надихне моїх колег на активну творчу діяльність у справі виховання дітей та
молоді в дусі загальноєвропейських цінностей,
сприятиме встановленню добрих відносин з європейськими ровесниками, молодіжними
неурядовими організаціями та поширенню знань про Україну за кордоном, збільшенню кількості дітей і
молоді, які подорожують в інші регіони України та до держав Європейського
Союзу.
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий