Всеукраїнський конкурс "Класний керівник року"

1.


ОПИС ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
з розв’язання педагогічної проблеми, над якою працює класний керівник

Тема досвіду

Виховання загальнолюдських європейських цінностей, формування активної життєвої позиції та розвиток лідерських якостей в учнів

Автор

                  
Штих Оксана Іванівна
за фахом вчитель англійської мови,
класний керівник  8-Б класу
Харківської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів № 91
Харківської міської ради   Харківської області
педагогічний досвід -25 років
досвід класного керівника – 18 років
спеціаліст І категорії
Сфера застосування
 Харківська  загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 91
Харківської міської ради Харківської області,
учні 5-8 класів
Актуальність
.
На сучасному етапі розвитку України як демократичної європейської правової держави важливими умовами є громадянська освіченість, компетентність, виховання поваги до прав людини, толерантності, вміння знаходити компроміс. Необхідно, щоб громадяни знали свої права та обов'язки, дотримувались закону, мислили критично і незалежно. Отже ,мій досвід виховної роботи дає можливість учням самореалізуватися саме у такому демократичному суспільстві, сприяє формуванню громадянської , державницької позиції та почуття власної гідності.
13 жовтня 2015 року Президент України  Петро  Порошенко підписав наказ «Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016 – 2020 роки». Один із напрямків реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання є розвиток міжнародної співпраці з державами Європейського Союзу та іншими розвинутими державами, які успішно впроваджують заходи у сфері національно-патріотичного виховання.  Моя тема досвіду «Виховання загальнолюдських європейських цінностей, формування активної життєвої позиції та розвиток лідерських якостей в учнів» актуальна у контексті сучасних вимог до виховання молодого покоління країни.
Наукові концепції та теорії

«Якою талановитою не була б людина, але якщо вона не вчиться на досвіді інших, то ніколи не буде хорошим педагогом» В.О. Сухомлинський. Цілком і повністю погоджуюсь з цими словами. Ознайомившись з багатим досвідом вітчизняних та зарубіжних науковців та педагогів минулого та сучасності: китайського мислителя Конфуція, радянських педагогів А. С. Макаренка, В. О. Сухомлинського, Ш.А. Амонашвілі, українського професора І. Д. Беха, чеського педагога-гуманіста Я.А. Коменського, англійського філософа і педагога Джона Локка, німецького педагога А.В. Дистервега, італьянського педагога М. Монтесорі та інших, за основу своєї виховної системи я вирішила взяти педагогічну спадщину мудрого та талановитого педагога ХХ сторіччя  В.О.Сухомлинського та його гуманістичну теорію, де виховання дитини здійснюється на основі  загальнолюдських цінностей, а також сучасну концепцію особистісно-орієнтованого виховання І. Д. Беха, за якою формування в людини культури життєдіяльності дає можливість продуктивно будувати своє повсякденне життя,правильно визначати його напрямки.
Основна ідея

Виховання сучасного молодого лідера - нового українця на основі національних та європейських цінностей з активною життєвою позицією, з високою національною і громадянською свідомістю, здатного самореалізуватися у сучасному суспільстві;
підтримка учнів, яка мають організаторські здібності та  розвиток в них лідерських якостей .
Технологія реалізації ідеї

Згідно з Концепцією національно-патріотичного виховання дітей та молоді реалізація моєї виховної ідеї здійснюється через організацію позакласної та позашкільної роботи з учнями для створення атмосфери, що сприятиме розвитку громадянської позиції, причетності до європейських цінностей та європейського громадянства шляхом участі у навчально - виховних програмах «Побудуємо Європу в Україні», «Чи добре ти знаєш Європу» «Я- громадянин Європи» та залучення учнів до роботи шкільного євроклубу.
Одним із шляхів реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання є збільшення кількості дітей і молоді, які подорожують в інші регіони України та до держав Європейського Союзу , залучення шкіл до участі у діючих міжнародних навчальних програмах Європейського Союзу та Ради Європи з метою отримання накопиченого на сьогодні досвіду на ниві європейської освіти. Завдяки участі учнів мого класу у міжнародних освітніх проектах: eTwinning plus(європейська спільнота шкіл), iEARN (найбільша у світі освітня мережа), Європейські школи за живу планету (екологічний проект WWF), Євронестшкола (проект Європарламенту), «З двох зроби три» ( польський проект PNDM), «Демократія у школах та Школа демократії» (міжнародний проекти Європейського центра Вергеланд при підтримці МОН України) та інших ми мали змогу відвідати інші країни (Франція, м. Страсбург; Австрія, місця Ільміц та Відень , Румунія, м. Бухарест, Польща, м. Кжишова) та прийняти участь в цікавих освітніх тренінгах та семінарах.
Реалізовані нами проекти: «Історія мого міста», «Активні громадяни Європи», «Познаємо друг друга краще», «Міжнародний календар свят», «Мій іноземний друг», «Мій герой» , «Обмін різдвяними листівками», екологічний проект «Якщо не я , тоді хто?», «Збережемо ріки разом», «Ні расизму в спорті».
Для реалізації моєї ідеї виховання я використовую  елементи педагогічних технологій:
-особистісно-орієнтовану технологію;
- технологію «Колективного творчого виховання»
(за І.П. Івановим);
- технологію превентивного виховання;
- інформаційно- комунікаційну технологію;
- технологію «Створення ситуації успіху» (за А.С
Бєлкіним);
- проектну технологію;
- інші інтерактивні та ігрові технології.
Виховання здійснюється за виховною моделлю «Я- європеєць».
Форми, методи, прийоми, засоби
     Згідно з Основними орієнтирами виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів (наказ МОН України від 31.10.2011 №1243) відбувся перехід від «педагогіки заходів» до форм виховної діяльності. В своїй виховній роботі я використовую традиційні форми та  інноваційні методи виховання:
Індивідуальні: співбесіди, консультації, відверті розмови, складання індивідуальних програм саморозвитку, особисті творчі завдання, різні види діагностування стану вихованості учнів, «щоденники особистих досягнень».
Групові або гурткові: екскурсії (екскурсії до Центру Європейської Інформації, до центральної бібліотеки) походи, участь у різноманітних класних конкурсах («Кращий учень класу», «Наша зірочка», шкільних конкурсах («Міс  та Містер Толерантність»), участь у міжнародної акції до Міжнародного Дня миру «Посади дерево заради миру»), вікторинах, рольових іграх, творчих та соціальних проектах.
Коллективні класні збори, години спілкування «Як стати щасливим», «Як жити в мирі з людьми», (інтелектуальна гра «Евробінго», участь в міському брейн ринзі «Чи добре ти знаєш Європу»
 Масові: благодійні акції та акції милосердя( День спонтанного прояву доброти, концерт в дитячому будинку, подарунки на День Святого Миколая діткам з  дитячого будинку та пораненим в воєнному шпиталі, Всеукраїнська  просвітницька акція «Євроавтобус»),
Іноваційні: Участь у реалізації шкільних, Всеукраїнських та міжнародних проектах «HUMRA» з прав людини, екологічному «Європейські школи за живу планету», з  волонтерській діяльності.
Дуже часто я поєдную різні форми: індивідуальні форми з груповими та масовими, подорожі, екскурсії.
Участь у міжнародних проектах eTwinning (проводження скайп конференцій, створення презентацій та колажей , використання у своїй роботі інформаційно-комунікаційних технологій),просвітницькі та психологічні тренінги (тренінг з прав людини «Ні булінгу», «Розвиток волонтерського руху»).
Робота з батьками ( батьківські збори, залучення батьків до участі в конкурсах та тренінгах. Дні колективного відпочинку)
Залучення до різних форм діяльності пізнавального, оздоровчого, трудового, спортивного, ігрового, культурного та екологічного характеру проходить у позакласний та позашкільний час.
Результат застосування
Результатом моєї виховної роботи є перемоги моїх учнів:    - перемога у Всеукраїнському конкурсі «Побудуємо Європу в Україні», завдяки якій мої учні відвідали Європейський Парламент та взяли участь у роботі  Євронестшколи, м. Страсбург,Франція(2013р.);
-  виграли грант (230 євро) у міжнародному екологічному  проекті «Європейські школи за живу планету» з проектом нашого класу «Якщо не я, тоді хто?» (2013);
-  відвідали тренінги у Австрії та Румунії (2014);
- отримали диплом І ступеня у міжнародному конкурсі транскордонних ініціатив м. Люблин, Польща за проект «Ні расизму у спорті» (2014);
- стали учасниками Літньої школи з прав дитини в Албанії
(2015);
-наш клас став учасником Всеукраїнського моніторингу «Голоси дітей», який проводить ГО «Жіночий консорціум України»(2015)
Критерії ефективності
Згідно з Основними орієнтирами виховання учнів 1-11 класів критерієм ефективності виховної роботи є гармонійне поєднання основних принципів виховання між собою. А якщо визначати ефективність виховної системи в класі за наступними критеріями:
1. Психологічний клімат у колективі.
2. Комфортність кожної дитини в колективі.
3. Рівень вихованості учнів (за ціннісними орієнтирами).
4. Рівень згуртованості колективу.
5. Зміст діяльності, емоційна насиченість.
6. Рівень залучення батьків, громадських організації до спільної діяльності.
7. Образ класного колективу у виховній системі школи.
Слід відмітити, що за 3 роки навчально-виховної діяльності колектив учнів 8-Б класу, після порівнянь результатів соціометричних досліджень, став більш згуртованим, конфліктів в класі стало значно менше, діти стали більш доброзичливими та ввічливими, навчились співпереживати та підтримувати один одного. Вони переживають за долю країни, за суспільні справи. Якщо у 5 класі більшість учнів були мало-активні, то через активну участь більшості класу в роботі шкільного євроклубу 70% учнів бажають бути лідерами та мають активну життєву позицію. Вони навчились відстоювати свої права, стали більш толерантнішими один до одного. Завдяки участі у скайп конференціях з іншими   українськими та європейськими школами мої учні стали більш самовпевненішими, в них підвищилась мотивація до вивчення іноземних мов. Вони навчились  писати конкурсні есе та заповнювати анкети на різні конкурси. Через участь у міжнародному проекті  eTwinning” мої вихованці дізнались багато цікавого про використання інформаційно- комунікаційних технологій та тепер вміють приготовути чудові презентації. Не всі батьки учнів, але 35% із задоволенням допомагають  та разом із дітьми  беруть участь  в колективно творчих справах класу. Наш клас тісно співпрацює з Центром Європейської Інформації м. Харкова при проведенні круглих столів, інтелектуальних ігр, дебатів на європейську тематику  та ГО «Громадська Альтернатива» в правовій освіті. Учні класу  активно  приймають участь в шкільних конкурсах, олімпіадах,проектах, вони – активні члени шкільного самоврядування,шкільного євроклубу та правого клубу «Феміда».
Наукові джерела
Список використаних джерел :
1. Стратегія  національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016 — 2020 роки - Указ Президента України від 13 жовтня 2015 року № 580/2015 - http://www.president.gov.ua/documents/5802015-19494
2. Концепція національно-патріотичного виховання  дітей та молоді. - Наказ Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. № 641 - http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/47154/
3.Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів: методичні рекомендації до впровадження  в загальноосвітніх навчальних закладах. –Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2012.
4. Бех І. Д. Особистісно-зорієнтоване виховання:
науков-метод. посібн./І.Бех. –К.;ІВМН, 1998
5. «1000 + 1 ідея сучасної української школи»  (Київ, 2011)
6. Сухомлинський В. О. Батьківська педагогіка. – К.,1978.
7.Лактионова Г. и др. Лидер будущего: новое видение стратегии и         практика  /Г.Лактионова, И.Зверева, Л.Старикова //Практ. психологія та соц. робота. – 2002. – №3.
8.Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. Х.: Вид. група «Основа», 2010.
9.Маслай Г.С. Виховуємо громадянина //Пед.пошук. – 2000. – №2.

Висновки
.
Я дуже сподіваюсь, що мій досвід  та результати виховної роботи надихне моїх колег на активну творчу діяльність у справі виховання дітей та молоді  в дусі загальноєвропейських цінностей, сприятиме встановленню добрих відносин з європейськими ровесниками, молодіжними неурядовими організаціями та поширенню знань про Україну за кордоном, збільшенню кількості дітей і молоді, які подорожують в інші регіони України та до держав Європейського Союзу.




Комментариев нет:

Отправить комментарий